«Αφήνουμε πίσω την αστάθεια και την αβεβαιότητα» UPD

tsipras-tap-thes.jpg

Στα εγκαίνια του αγωγού TAP ο Αλέξης Τσίπρας | ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ
Για την είσοδο της Ελλάδας σε νέα εποχή έκανε λόγο ο Αλέξης Τσίπρας, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση εγκαινίων του TAP. Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι η χώρα αφήνει πίσω την αστάθεια και την αβεβαιότητα υπογραμμίζοντας ότι τα εγκαίνια του αγωγού φυσικού αερίου σηματοδοτεί το πέρασμα σε αυτή τη νέα εποχή.
«Τα εγκαίνια συμπίπτουν χρονικά με την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και την ταχεία ανάκτηση του αναπτυξιακού βηματισμού της χώρας» δήλωσε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε ότι «Ο TAP θα ανοίξει τον ζωτικής σημασίας νότιο διάδρομο φυσικού αερίου».
Σημείωσε ότι ο αγωγός σε αρχική φάση θα μεταφέρει ετησίως 10 δισ. κ.μ. αζέρικου φυσικού αερίου που επαρκεί για 7 εκατ. νοικοκυριά στην Ευρώπη, ενώ, μελλοντικά, η ικανότητα του TAP μπορεί να επεκταθεί σε περισσότερα από 20 δισ. κυβικά μέτρα.
«Ταυτόχρονα, ο ΤΑP θα διαθέτει δυνατότητα “φυσικής αντιστροφής ροής”, θα μπορεί, δηλαδή,να διοχετεύει αέριο από την Ιταλία προς τη ΝΑ Ευρώπη. Επίσης, ο σχεδιαζόμενος αγωγός Φυσικού Αερίου IGB, έχει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στον ενεργειακό σχεδιασμό της πατρίδας μας, καθώς μπορεί να λειτουργήσει ως «γέφυρα» για την μεταφορά φυσικού αερίου προς τις χώρες της νοτιοανατολικής και κεντρικής Ευρώπης» είπε ο πρωθυπουργός.
 
Ο Αλέξης Τσίπρας επισήμανε ότι οι αγωγοί TAP και IGB σε συνδυασμό με τη δημιουργία Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη, αλλά και με το έργο της αναβάθμισης του Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας θα αποτελέσουν εξαιρετικά σημαντικά ενεργειακά εγχειρήματα.
Αναφερόμενος στην απασχόληση από την υλοποίηση του έργου μίλησε για περισσότερες από 8.000 θέσεις εργασίας, ενώ έκανε λόγο για ιδιαίτερα σημαντική εμπλοκή ελληνικών επιχειρήσεων.

Ανάπτυξη και παραγωγή

Ο πρωθυπουργός μίλησε και για τη συμφωνία με τους Ευρωπαίους επαναλαμβάνοντας ότι τα χρήματα που θα διατεθούν για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου θα δώσουν βαθιά ανάσα στην αγορά. 
Αναφερόμενος στο χρέος δήλωσε ότι «η συμφωνία με μείωση των δαπανών για την εξυπηρέτησή του θα ελευθερώσει πόρους για επενδύσεις και απασχόληση. Παράλληλα η αστάθεια και η αβεβαιότητα φεύγουν από το τραπέζι, επιτρέποντας στην οικονομία να εκδηλώσει την παραγωγική της δυναμική». 
«Η εξέλιξη αυτή λειτουργεί προωθητικά για την ολοκλήρωση του προγράμματος  την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών, την ταχύτερη έξοδο από την περίοδο των μνημονίων. Αυτή τη νέα εποχή λοιπόν, στην οποία εισέρχεται η Ελλάδα και η Ευρώπη, προαναγγέλλουν σήμερα τα εγκαίνια του ΤΑΡ, εδώ στη Θεσσαλονίκη» κατέληξε ο Αλέξης Τσίπρας.
Νωρίτερα, σε αναρτήσεις του στον λογαριασμό του στο Twitter, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «πρόκειται ακόμη για εγχείρημα μεγάληςγεωστρατηγικής σημασίας, αφού καθιστά τη χώρα μας γέφυρα συνεργασίας και ευημερίας».
Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού

Συνάντηση με Κβιρικασβίλι

Για την περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών σχέσεων Ελλάδας-Γεωργίας στον οικονομικό και ενεργειακό τομέα συζήτησε ο κ. Τσίπρας με τον Γκιόργκι Κβιρικασβίλι, στη διάρκεια συνάντησης που είχαν στο πλαίσιο της εκδήλωσης για τα εγκαίνια.
Οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών αναφέρθηκαν στις παραδοσιακές σχέσεις φιλίας που συνδέουν την Ελλάδα και τη Γεωργία και στις δυνατότητες συνεργασίας στους τομείς του πολιτισμού και της εκπαίδευσης.
Ο κ. Κβιρικασβίλι σημείωσε ότι προσβλέπει στη βοήθεια της Ελλάδας για την προσέγγιση της με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως στο ζήτημα της βίζας για τους Γεωργιανούς που επισκέπτονται χώρες της Ε.Ε.
Δείτε γράφημα με το έργο του αγωγού TAP
TAPΟ αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II από το Αζερμπαϊτζάν και, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Αδριατικής, θα καταλήγει στη Ν. Ιταλία και από εκεί στη Δυτική Ευρώπη | ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο ΤΑΡ,  θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς τη Δυτική Ευρώπη. Διέρχεται την ελληνική επικράτεια από τους Κήπους του Έβρου μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Ιεροπηγής σε απόσταση 550 χιλιομέτρων. Από την Αλβανία, με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 105 χλμ. ο ΤΑΡ θα συνεχίσει από την πόλη Fier στην περιοχή της νότιας Απουλίας, στην Ιταλία. 
Ο αγωγός, που αποτελεί επένδυση ύψους 1,5 δισ. ευρώ., θα έχει αρχική μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με προοπτική επαύξησης σε επόμενο στάδιο στα 20 δισ. 
Η κοινοπραξία που κατασκευάζει τον ΤΑΡ στοχεύει επίσης στο να γίνουν διακλαδώσεις και προς τις χώρες των Βαλκανίων (Βουλγαρία, Κροατία, Μαυροβούνιο, Βοσνία - Ερζεγοβίνη), εξέλιξη που αναμένεται να μετατρέψει τη χώρα μας σε περιφερειακό δίαυλο εφοδιασμού με φυσικό αέριο.

Στοιχεία για τον αγωγό

Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II από το Αζερμπαϊτζάν και, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Αδριατικής, θα καταλήγει στη Ν. Ιταλία και από εκεί στη Δυτική Ευρώπη.
Το συνολικό μήκος του αγωγού θα ανέλθει στα 870 χλμ., εκ των οποίων τα 550 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας. Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται σε 10-20 bcm το χρόνο.
Για την κατασκευή του έργου έχει συσταθεί η κοινοπραξία Trans-Adriatic Pipeline AG, στη μετοχική σύνθεση της οποίας μετέχουν οι BP - 20% (Η.Β.), SOCAR - 20% (Αζερμπαϊτζάν), Snam SpA. - 20% (Ιταλία), Fluxys - 19% (Βέλγιο), Enagas - 16% (Ισπανία) και Axpo - 5% (Ελβετία) μετά από αποχώρηση των Statoil (20%), Total (10%) και E.ON (9%).
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της "TAP AG", η κατασκευή του αγωγού θα αρχίσει τον Ιούνιο 2016, με στόχο να λειτουργήσει στις αρχές 2020.

Το χρονικό του έργου

Η τριμερής Διακυβερνητική Συμφωνία (IGA) Ελλάδας- Αλβανίας- Ιταλίας, για την κατασκευή του ΤΑΡ υπογράφηκε στην Αθήνα στις 13.2.2013 και έχει κυρωθεί από τα κοινοβούλια των 3 χωρών.
Ορισμένες κομβικής σημασίας ενέργειες για την πορεία του έργου ήταν:
♦ Στις 20 Οκτωβρίου 2015 το γραφείο του Υπουργού ΠΕΝ απέστειλε επιστολή προς την εταιρεία TAP AG με τις ελληνικές απαιτήσει με τα ακόλουθα αιτήματα :
  1. Αποζημίωση της δημόσιας γης από την οποία θα διέλθει ο αγωγός, με βάση τις αρχές αποζημίωσης ιδιωτικών γαιών, όπως θα καθοριστούν στο «Σχέδιο Αποκατάστασης Διαβίωσης». Η αποζημίωση της δημόσιας γης αποτελεί προϋπόθεση για την εξαίρεση της κρατικής ενίσχυσης.
  2. Αποζημίωση της ιδιωτικής γης από την οποία θα διέλθει ο αγωγός, με βάση τις αρχές αποζημίωσης ιδιωτικών γαιών, όπως θα καθοριστούν στο «Σχέδιο Αποκατάστασης Διαβίωσης».
  3. Διεκδίκηση ενός μεγαλύτερου ποσού Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) για έργα υποδομής και παροχές κοινωνικού & περιβαλλοντικού χαρακτήρα για τις περιοχές διέλευσης του αγωγού, σε σχέση με αυτό που η TAP AG είχε προτείνει κατά καιρούς.
♦ Στις 2/11/15 πραγματοποιήθηκε συνάντηση με στελέχη της εταιρείας TAP AG και του γραφείου του Υπουργού. Στη συνάντηση αυτή, η TAP AG δεσμεύτηκε να καταβάλλει αποζημίωση της δημόσιας γης στο ελληνικό δημόσιο. Ως προς την αποζημίωση της ιδιωτικής γης, συμφωνήθηκε ο προγραμματισμός μιας τεχνικής συνάντησης μεταξύ των δύο πλευρών σε εύθετο χρόνο.
♦ Στις 12/11/15 πραγματοποιήθηκε συνάντηση της ελληνικής πλευράς παρουσία του υπουργού Π. Σκουρλέτη και εκπροσώπων της TAP AG. Από την πλευρά της TΑP AG δόθηκε γραπτή δέσμευση για την πρόβλεψη αποζημίωσης της δημόσιας γης, το αντάλλαγμα χρήσης δασικής γης και το διπλασιασμό του ποσού της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ).
♦ Στις 17.11.2015, υπεγράφη η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) αναφορικά με την 1η τροποποίηση που πραγματοποιήθηκε στην όδευση του αγωγού.
♦ Στις 13 Ιανουαρίου 2016 εκδόθηκαν οι Πράξεις Εγκατάστασης για την εγκατάσταση και τη διαδρομή του ελληνικού τμήματος του αγωγού σε 13 περιφερειακές ενότητες των περιφερειών Αν. Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας.
♦ Στις 25 Ιανουαρίου 2016, πραγματοποιήθηκε στα Τίρανα η πρώτη συνάντηση τεχνικών εμπειρογνωμόνων της τριμερούς επιτροπής παρακολούθησης του TAP, κατόπιν επιστολής του Αλβανού Υπουργού Ενέργειας-Βιομηχανίας D. Gjiknuri προς τους ομολόγους του Ελλάδας Π. Σκουρλέτη και Ιταλίας F. Geidi για ενεργοποίηση της Επιτροπής Υλοποίησης της Διακρατικής Συμφωνίας (IGA) περί TAP.
♦ Στις 5 Μαΐου 2016 υπεγράφη η 2η Τροποποίηση της Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) και αφορά στην αλλαγή χωροθέτησης του Σταθμού Συμπίεσης (Κήποι Έβρου).
♦ Στις 11 Μαΐου 2016 εκδόθηκε η 'Αδεια Εγκατάστασης για την όδευση του αγωγού εντός της ελληνικής επικράτειας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ Γιάννης Ιωαννίδης και Ντόναλντ Τραμπ

Le Figaro: Σ. Τσιόδρας, ο λόγος για τον οποίο οι Έλληνες έχουν αποφύγει να συνομιλήσουν με το θάνατο

Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη χρονιά που φεύγει (βίντεο)